Älypuhelin ja tietokone pitävät meidät paikoillamme ruudun ääressä. Aineenvaihdunta hidastuu ja lihakset kipeytyvät, jos ergonomia on pielessä. Miten hillitä jo alkaneita someniskan ja -olkapäiden sekä hiirikäden oireita?

Kiiruhdat aamulla työpöytäsi ääreen ja naputat sähköpostin toisensa perään. Tauot kuluvat älypuhelinta selaten, eikä tuolista tule noustua työpäivän aikana kuin pari kertaa. Iltapäivällä niskaa ja hartioita vihloo, mutta tunne ei ole mikään uusi. Sama kipu on vaivannut jo pitkään.

Kuulostaako tutulta?

“30–40 prosenttia suomalaisista kokee niskavaivoja jossain vaiheessa elämää. Älypuhelimen ja tietokoneen käyttö voi olla yksi tekijä vaivojen synnyssä. Ihminen on kuitenkin kokonaisuus, joten on vaikea nimetä yhtä tekijää ja laittaa kaikki sen syyksi”, sanoo Jyväskylän Hierojakoulun johtaja ja fysioterapeutti Esa Niemistö.

Staattinen asento kipeyttää lihakset

Hetkellinen tietokoneen tai älypuhelimen naputtelu ei aiheuta oireita. Kun älypuhelinta vilkuillaan jatkuvasti ja työpäivät kuluvat koneen ääressä, vaivat alkavat näkyä.

“Somevaivoissa on kyse kudosten ylivenyttymisestä johtuvasta kipusignaalista. Aluksi lihaksissa tuntuu venytystä, mutta vähitellen se muuttuu lieväksi kipuiluksi ja alkaa tehdä mieli liikuttaa lihaksia. Mitä pidempään ja useammin lihakset ovat staattisessa venytyksessä, sitä kipeämmiksi ne tulevat. Tähän vaikuttaa myös hidastunut aineenvaihdunta hartiarenkaan ja yläraajojen alueella”, Niemistö selittää.

Somevaivoja esiintyy muillakin kuin toimistotyöläisillä, sillä pelkkä älypuhelimen käyttö riittää rasittamaan niska-hartiaseutua. Moni on huolissaan nuorista, jotka ovat kasvaneet kännyköiden parissa. Älypuhelinta selaillaan kaiken aikaa, vaikka keho ilmoittaisi merkkejä alkavista kiputiloista.

“Kuulun itse Nintendo-sukupolveen, joka istui television ääressä kauan, mutta ainakin pää oli pystyasennossa. Älypuhelinta kannatellaan alhaalla navan korkeudella, jolloin asento on hyvin kumara ja katse on melkein varpaissa. Emme voi kuitenkaan tietää, miten älypuhelimien käyttö vaikuttaa nykynuoriin ja -lapsiin pitkällä aikavälillä.”

Hieronta lievittää lihaskipua

Somevaivoja voi ennaltaehkäistä työn tauottamisella, ergonomisella työasennolla ja hyvällä lihaskunnolla. Aerobinen liikunta laittaa aineenvaihdunnan liikkeelle ja parantaa verenkiertoa. Niskan ja hartiat saa kunnolla liikkeelle esimerkiksi sauvakävellessä, uidessa ja hiihtäessä.

Jos kipu kuitenkin iskee ja niska-hartiaseutu on jumissa, hieronta auttaa.

“Ensimmäisen hierontakerran on syytä kestää 50–80 minuuttia, jotta hieroja ehtii haastatella asiakkaan ja selvittää oireiden syyt. Somevaivat kulkevat usein käsi kädessä, joten kokonaisvaltainen niska-hartiaseudun sekä kyynärvarsien hieronta tehoaa paremmin kuin yksittäisiin lihaksiin keskittyminen”, Niemistö neuvoo.

 

Tutustu termeihin ja tule hierontaan:

Someniskalla tarkoitetaan asentoa, jossa pää kumartuu eteenpäin ja niska on staattisessa venytyksessä. Hieronta painottuu kaulan supistuneisiin lihaksiin, kun taas niskalihaksiin riittää kevyempi hieronta ja aineenvaihdunnan vilkastuttaminen.

Someolkapäistä puhutaan, kun olkapäät työntyvät eteenpäin ja ryhti on etupainotteinen. Hieronnassa keskitytään olkapäiden etuosaan ja rintalihaksiin. Kun lihaskireys vähenee, ryhti on helpompi suoristaa, jolloin olkapäät palautuvat luonnolliseen asentoon.

Hiirikädessä ranteen ojentajalihakset oireilevat. Vaiva syntyy, kun tietokoneen hiirtä käytettäessä osa sormista jää pystyasentoon jännittyneeseen tilaan. Staattinen jännitys aiheuttaa tyypillisiä tenniskyynärpään oireita, kuten kipuilua, jäykkyyttä ja voimattomuutta. Hiirikäden hieronta painottuu kyynärvarren lihaksiin ja ranteen alueeseen.