Kesäkelit ovat alkaneet ja toimiston ilmastointi saattaa puhaltaa kylmää ilmaa. Veto kipeyttää hartioita ja huono työergonomia pahentaa oireita. Mikä auttaisi työperäisiin pään ja niska-hartiaseudun kipuihin? Suomen Hierojakoulut Oy:n toimitusjohtaja ja rehtori Olli Hakola jakaa vinkkinsä toimistotyöläisen kesään.

Liiku kerran tunnissa.

Pää- ja niska-hartiaseudun kivut johtuvat staattisen jännityksen aiheuttamista verenkierto-ongelmista. Kipuja syntyy, kun päätetyöskentelyssä hartiaseutu jännittyy ja verenkierto heikkenee. Muista liikkua tarpeeksi usein työpäivän aikana: nouse ylös tuolista, kävele vähän ja tee pieniä verenkiertoa edistäviä liikkeitä noin tunnin välein.

Venyttele.

Paranna verenkiertoa kallistelemalla päätä niihin suuntiin, missä tunnet eniten kipua. Pyörittele lisäksi olkapäitä ja käsiä. Tee näin joka päivä pari kertaa työvuoron aikana. Voit myös kokeilla seuraavaa: vedä päätä taakse, mutta pidä leuka kiinni rinnassa. Pidä venytys 2-3 sekuntia kerrallaan niin, että venytys tuntuu lapojen välissä. Toista viisi kertaa.

Käy hierojalla.

Hieronnalla voidaan pehmittää ja rentouttaa lihasta, jolloin verenkierto lähtee liikkeelle. Hierontaa kannattaa ottaa sysäyksinä 3-5 kerran sarjoissa. Sarjojen jälkeen olisi hyvä pitää taukoa – itseään ei kannata totuttaa jokaviikkoiseen hierontaan. Niin hyvää kuin hieronta tekeekin, se ei koskaan korvaa venyttelyä ja liikettä. Hieronnalla on vaikea hoitaa alkuperäistä syytä ja ongelmaa, jos ihminen ei itse tee mitään.

Hieronta ei aina ole hyväksi.

Jos sinulla on niin kutsuttuja hieronnan vasta-aiheita, hierontaa ei voida tehdä. Vasta-aiheita ovat muun muassa vakava sydänsairaus, tuore vamma hieronta-alueella, kuume tai jokin muu yleinen tulehdustila ja syöpäkasvain. Kysy hierojalta, mikäli olet epävarma hieronnan soveltuvuudesta sinulle.

Selvitä kivun oikea syy.

Pääkipu voi johtua muistakin kuin työperäisistä syistä. Ohimokipu viittaa siihen, että purennassa tai näkökyvyssä saattaa olla ongelmaa. Ikänäkö on tyypillinen kipujen aiheuttaja. Silmien siristely johtaa silmien pienten lihasten jatkuvaan jännitystilaan. Jännitystila puolestaan estää lihaksissa verenkiertoa, mistä seuraa hapen puute ja kipua.

Suojaudu vedolta.

Kesäkuumalla veto saattaa aiheuttaa lihaskramppeja. Älä siis pidä auton ikkunaa auki, kun ajat vähän hikisenä kesähelteillä töistä kotiin. Veto saa aikaan sen, että hartiat ja jopa puremalihakset saattavat mennä jumiin. Kramppia on erittäin vaikea saada nopeasti laukaistua, ja sen avautumiseen auttavat vain aika ja lihasrelaksantit.